leerlingenzorg

Mensen zijn verschillend en dat is maar goed ook. Dan kun je van elkaar leren - mensen van verschillende leeftijd en levenservaring, verschillende rassen en culturen, mannen en vrouwen, verschillende levensbeschouwelijke achtergronden enz. In elke school (dus ook in een Jenaplanschool) komen grote verschillen in eigenschappen, achtergronden en capaciteiten voor. Het is onrechtvaardig om die te negeren. Dat gaat ten koste van allen die andere dan gemiddelde mogelijkheden hebben, van zwakkeren die recht hebben op extra hulp en bescherming. Van kinderen die zich in een langzamer tempo ontwikkelen of van kinderen die meer aankunnen dan hun leeftijdsgenoten.

Lispeltuut leerling ondersteuning

Kinderen leren in een Jenaplanschool op een rechtvaardige en vreedzame manier om te gaan met verschillen. Respect voor anderen en eerbied voor het leven zijn belangrijke waarden in onze school. Een gevolg van het formeren van stamgroepen is, dat de positie van kinderen na elk jaar verandert: een jongste wordt middelste, een middelste wordt oudste, enz. Daardoor doen de kinderen belangrijke sociale ervaringen op. De groepsleid(st)er helpt de kinderen bij dit leerproces.

De zorg voor de individuele leerling ligt in 1e instantie bij de groepsleerkracht. De groepsleerkracht kan voor hulp en begeleiding bij de collega’s, de directeur en in het bijzonder de Interne Begeleidster (Annemieke Feringa) terecht. Geregeld zijn er leerlingbesprekingen in school. Ook is er overleg met een team van deskundigen. Hierin wordt over kinderen gesproken om zo professioneel mogelijk begeleiding en steun te kunnen geven aan zo’n kind.

Regelmatig worden kinderen in de school extra begeleid. Ze krijgen dan bijvoorbeeld andere taken in de groep: een andere taaloefening, extra sommen.... Dat gebeurt omdat een kind het erg moeilijk vindt, maar ook omdat een kind het juist erg gemakkelijk vindt. Soms kan de groepsleerkracht in de groep niet voldoende begeleiding geven aan een kind. Dan kan het kind die hulp krijgen van iemand buiten de groep (RT). Dat kan een leraar zijn, maar ook een ouder, een vrijwilliger of een medeleerling. Voor deze hulp buiten de groep moeten we de kinderen soms eerst onderzoeken. Dit onderzoek gebeurt door leerkrachten in school.

Als we hulp van buiten de school nodig achten zullen we daarvoor altijd uw toestemming vragen. Uw kind wordt dus niet buiten de school of door andere mensen dan teamleden onderzocht, zonder uw nadrukkelijke toestemming.

Leerlingenzorg - Onderwijsloket

Als uw kind extra ondersteuning nodig heeft gaan onze intern begeleider en de leerkracht altijd eerst met u in gesprek om, samen met u, te kijken welke aanpak het beste voor uw kind werkt en hoe dat geregeld kan worden. Vaak kan dit gewoon binnen onze school en binnen de eigen groep. Het kan echter ook gebeuren dat de intern begeleider aanmelding nodig vindt voor deskundige hulp van buitenaf, omdat onze school de juiste extra ondersteuning niet zelf kan verzorgen. In overleg met u en na uw instemming vindt dan aanmelding van uw kind plaats bij het zo genoemde Onderwijsloket. Wat houdt dat Onderwijsloket eigenlijk in en wat doet het?

U kunt het Onderwijsloket zien als de plek waar scholen vragen neerleggen voor speciale onderwijsondersteuning. Dat wordt gedaan met het “aanmeldingsformulier Onderwijsloket”;waarin de hulpvraag wordt beschreven. U kunt zelf ook contact opnemen met het onderwijsloket.

Het Onderwijsloket leest de hulpvraag van school of ouders. Het kan zijn dat het onderwijsloket u of de school uitnodigt voor een gesprek. Als blijkt dat de noodzakelijke en juiste ondersteuning voor uw kind niet op onze school kan worden aangeboden, maar bijvoorbeeld wel op een school voor speciaal onderwijs, wordt daarvoor een aanvraag ingediend. Het Onderwijsloket en school zorgt ervoor dat de aanmelding correct verloopt. U bent vanzelfsprekend als ouders altijd en overal bij betrokken, vanaf de aanmelding zelf tot en met alles wat er daarna gebeurt. Er wordt niets gedaan zonder uw nadrukkelijke toestemming! Daarom moet er ook altijd een toestemmingsverklaring door u worden ondertekend. De looptijd van een traject via het Onderwijsloket is 8 weken.

Samengevat: als blijkt dat onze school niet in staat is om de juiste onderwijsondersteuning voor uw kind te verzorgen, wordt uw kind, in overleg met u, door de intern begeleider bij het Onderwijsloket aangemeld. Het Onderwijsloket gaat vervolgens aan de slag om de beste aanpak voor uw kind te regelen. Er gebeurt daarbij niets zonder uw toestemming!

U kunt het onderwijsloket telefonisch bereiken via 0320-214215.

Leerlingenzorg - schoolondersteuningsprofiel

In het kader van Passend Onderwijs maken we een schoolondersteuningsprofiel. Het komend jaar zal dit in samenspraak met de MR compleet worden gemaakt. Het SOP biedt informatie over de kwaliteit van de basis- en extra ondersteuning. Alle scholen in het samenwerkingsverband Lelystad-Dronten bieden een dekkend aanbod voor alle kinderen.

Leerlingenzorg - ESAR: Elektronisch Signaleringssysteem Alle Risicojeugd

Sinds 2009 is ESAR landelijk actief. Een hulpverlener die zich zorgen maakt om een jongere, kan op basis van een aantal vastgestelde criteria, een registratie in ESAR doen. Hierbij worden geen inhoudelijke gegevens over de jongere geregistreerd. Alleen de zorg van de hulpverlener wordt geuit. Wanneer meerdere hulpverleners iets registreren over een bepaalde jongere, ontstaat een match en ontvangen de betrokken hulpverleners elkaars contactgegevens. Zo kunnen zij tot een gezamenlijke aanpak komen.

Het ondersteuningsteam:

Gezamenlijk zorgen we voor een sterke pedagogische basis in Lelystad voor alle kinderen en hun opvoeders, door per stadsdeel en school te zorgen voor een efficiënt werkend Ondersteuningsteam (OT), bestaande uit de directeur, intern begeleider, leerkracht, orthopedagoog, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker. De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulpverlening is sterk, kort en laagdrempelig, waarin de jeugdverpleegkundige en de schoolmaatschappelijk werker als JGT-consulent de schakel zijn naar specialistische hulpverlening als dit nodig is.

Onze leidende principes

      1. Gelukkig zijn de meeste kinderen gezond en groeien zij in een veilige (leer)omgeving op.
      2. Er wordt altijd met in plaats van over elkaar gepraat.
      3. Krachten worden gebundeld.
      4. Bouwen op kracht en succes.
      5. Ouders en professionals zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het tijdig signaleren en inschatten van onderwijs- en zorgbehoeften.
      6. Het sociaal netwerk doet mee.

In het schooljaar 2017-2018 staan data gepland waarop het ondersteuningsteam bij elkaar komt op de Lispeltuut. Maar tussendoor zijn wij ook bereikbaar voor vragen.

Anna Bart - NVO Orthopedagoog ZIEN in de Klas. Vanuit ZIEN in de Klas ben ik schoolbegeleider / orthopedagoog op De Lispeltuut. Bij ZIEN in de Klas richten we ons op het meebouwen aan een sterke basis binnen de klas en de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Binnen de school denk ik mee met de intern begeleiders en leerkrachten wanneer er vragen zijn over bijvoorbeeld de aanpak en onderwijsbehoeften van een leerling/leerlingen in de groep. Ik kan bijvoorbeeld gevraagd worden om mee te kijken in de groep om een beeld te krijgen van de groep/leerling. Samen met u als ouder(s) en de school gaan wij nadien in gesprek om in gezamenlijkheid te bepalen wat er nodig is voor de leerling om hem/haar zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen laten profiteren. Daarnaast kunt u mij tegen komen in het Ondersteuningsteam (OT) waar ik onderdeel van uitmaak.

Met vriendelijke groet, Anna Bart

Laura Beerstra – schoolmaatschappelijk werk

Vanuit Maatschappelijk Dienstverlening Flevoland ben ik als schoolmaatschappelijk werker betrokken bij de Lispeltuut. Als schoolmaatschappelijk werker kan ik met ouders en school mee denken en ondersteuning bieden. Ook geef ik informatie en advies bijvoorbeeld over de mogelijkheden van specialistische hulpverlening. Bij de hulpverlening van schoolmaatschappelijk werk kunt u denken aan hulp/advies bij: opvoedingsproblemen, gedragsproblemen en ontwikkelingsproblemen. De schoolmaatschappelijk werker ondersteunt ouders in de opvoeding en helpt hen de problemen op te lossen en komt waar mogelijk op huisbezoek. Naast deze problemen kan schoolmaatschappelijk werk ook op andere gebieden ondersteunen. Er kan bijvoorbeeld iets aan de hand zijn in de relatie van de ouders waarmee het kind ook te maken heeft, bijvoorbeeld wanneer ouders uit elkaar gaan. Of er zijn problemen met andere kinderen in het gezin of in de buurt. Naast de hulp aan ouders en kinderen, geeft schoolmaatschappelijk werk advies en ondersteuning aan de leerkrachten/intern begeleider(s). Ook worden er vanuit MDF verschillende trainingen georganiseerd voor ouders en kinderen.

SMW Lelystad docx.pdf

Geplaatst di 8 mei 2018

Nieuwe website voor Jeugd- en Gezinsteam Lelystad

De nieuwe website voor het Jeugd en Gezinsteam (JGT) Lelystad, www.jgtlelystad.nl, is online. Het is een volledig nieuwe website met informatie over onder andere opvoeden, ouderschap, gedrag en over het omgaan met een (echt)scheiding.

Samen met jongeren en gezinnen

Het Jeugd en Gezinsteam Lelystad richt zich op preventie, ondersteuning en jeugdhulp voor jongeren en hun ouders bij opgroei- en opvoedingsvragen. De professionals van het Jeugd en Gezinsteam zijn er voor jongeren en gezinnen die het op eigen kracht (even) niet meer redden. Zij helpen je graag verder bij problemen op school, bij scheidingsvragen en bij opvoeden. Zij denken met je mee, geven je advies of begeleiding, zodat je weer verder kunt. Kijk op de www.jgtlelystad.nl voor meer informatie.

Nieuwe website

Voorheen konden alle inwoners en professionals terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) voor alle vragen rondom jeugd en gezin. Veel informatie van deze website is onderdeel geworden van de nieuwe website onder het thema opgroeien en opvoeden. Het CJG is niet langer apart georganiseerd. De instellingen die aan het CJG verbonden waren, werken nu in een samenwerkingsverband met het Jeugd en Gezinsteam.

Eén telefoonnummer: 088-0029922

Een vraag over opvoeden en opgroeien? Bel dan met 088-0029922, dit telefoonnummer is 24/7 bereikbaar. Op de www.jgtlelystad.nl lees je tips, ervaringen en meer informatie voor wat het JGT voor jou kan betekenen.