verbeterplannen
Kwaliteit en knelpunten
De Lispeltuut staat goed bekend en voelt als een fijne school voor kinderen, ouders en leraren. We werken intensief samen met onze ouders en zijn trots op hoe we al 19 jaar Lispeltuut zijn. Ons stabiele lerarenteam zoekt voortdurend naar de beste oplossing voor de kinderen in hun groep. Daarbij zoeken we hulp bij elkaar, onze IB'ers, vrijwilligers en extern deskundigen.Dat is fijn, maar hoe meet je je kwaliteit en hoe houd je je kwaliteit in orde?
We zien de kinderen dagelijks. Veel is daarbij niet meetbaar.
In de onderbouw maken we gebruik van een door onszelf ontwikkeld leerlingvolgsysteem. Dit is een observatie-instrument.
In de midden- en bovenbouw volgen we de kinderen aan de hand van hun eigen planning. Naarmate de kinderen ouder worden, komt hier meer zelfstandigheid en zelfsturing bij. De leraar houdt de vinger aan de pols.
Om de basiskwaliteit op orde te houden gebruiken we diverse actuele methodes; in een mix van analoog en digitaal: Veilig Leren Lezen, Alles Telt Q, Nieuwsbegrip, Spelling in Beeld, spelling- en taalkaarten vanuit diverse methodes, Rekentuin, Taalzee, Kidsweek..
We nemen tussentijds verschillende methodische toetsen af, zoals: dictees, rekentoetsen, Nieuwsbegriptoetsen, enz.
We nemen de toetsen voor de basisvakken van het leerlingvolgsysteem CITO 2x per jaar af. Vanaf 2021: DIATAAL.
Kinderen van groep 8 maken medio april de IEP-eindtoets.
We bevragen kinderen, ouders, collega's: tevredenheidsonderzoeken: leerlingen jaarlijks via Scholen op de kaart, ouders elke paar jaar via Scholen op de kaart, en leraren via vragenlijst RI&E (elke 2 jaar).
De kwaliteit van jenaplanscholen wordt door scholen binnen de jenaplanregio kritisch beoordeeld door collega-scholen. Zij kijken dan aan de hand van de jenaplankernkwaliteiten.
We maken jaarlijks verbeterplannen. Deze evalueren we regelmatig.
Er zijn echter ook knelpunten:
We ervaren een grote werkdruk; we willen het ook allemaal erg goed doen.
We kunnen niet voor alle kinderen genoeg hulp of ondersteuning organiseren. We zijn geregeld handelingsverlegen.
We ervaren geen voordelen van Passend Onderwijs. Kinderen kunnen niet of nauwelijks terecht op een SBO of SO. We voelen een enorme bewijslast: géén vertrouwen in onze deskundigheid.
Er zijn grote problemen in jeugdzorg. Een onderzoek laat te lang op zich wachten en adequate hulp (bijvoorbeeld extra handen in de klas) nog meer. NB: Sterk in de Klas, een effectieve hulpmethode, wordt door de gemeente Lelystad stopgezet (bezuinigen).
Het lerarentekort is zeer voelbaar bij ziekte of verlof van leraren. Behalve een enkele eigen vervanger is er niemand beschikbaar voor vervanging. Dat betekent dat we het zelf oplossen. We hebben dat beschreven in een plan. Maar we zien de toekomst niet vrolijk in. Hoe houden we het onderwijs op onze school fijn als we onvoldoende menskracht hebben?
Toch hebben we een grote ambitie voor de komende jaren: Behouden wat we nu hebben. Als dat lukt, zijn we zeer tevreden.
Ter verbetering maken wij plannen en we delen onze plannen op deze website. Klik hier voor alle linkjes.
Verbeterplannen De Lispeltuut
De Majoor
We hebben bij alle verbeterpunten een majoor aangesteld. Deze bewaakt de voortgang en zorgt voor bijtijds plaatsen op de agenda voor team- en bouwvergaderingen.
De plannen worden gemaakt, uitgevoerd en geëvalueerd:
Plan: maak een plan met de resultaten die je wilt bereiken.
Do: voer het plan uit.
Check: vergelijk de resultaten met wat je wilde bereiken.
Act: bij afwijking neem maatregelen/stuur bij om de resultaten alsnog te bereiken.

De plannen worden zo duidelijk mogelijk geformuleerd.
We beschrijven van wat willen doen of onderzoeken in een enkele zin.
We maken geen strak tijdpad, maar evalueren minsten 2x per jaar alle plannen. Soms lukt iets heel snel, soms blijkt dat we te optimistisch waren. Dan blijft een plan langer (stil)staan dan eerst bedacht. Nieuwe, aangepaste of vervolgdoelen? Óf afsluiten.
Plannen komen meestal voort vanuit vragen van het team. Daardoor is er veel enthousiasme om dat plan ook aan te pakken.
nieuwe plannen 2023-2024
2023-2024:
GWGB+ ⇒ Het programma Goed Worden, Goed Blijven Plus is bedoeld voor scholen en besturen in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs die voldoende presteren op kwaliteitsgebied, maar dit graag zo willen houden en/of verbeteren.
Wereldoriëntatie bobo ⇒ oriënteren op het aanbod en de te volgen leerlijnen op het gebied van W.O..
Gebruik van methoden en methodieken in de mibo en bobo ⇒ ATQ, Rekentuin en Taalzee, Bareka, Junior Einstein...
obo ⇒ groepsdoorbroken werken
obo ⇒ rekenen (n.a.v. cursus ‘Met sprongen vooruit.’).
obo ⇒ observatie-instrument opnieuw aanpassen.
school
GWGB Plus - programma via de PO-Raad.
Het programma Goed Worden, Goed Blijven Plus is bedoeld voor scholen en besturen in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs die voldoende presteren op kwaliteitsgebied, maar dit graag zo willen houden en/of verbeteren. Aangemeld bij PO-Raad op maandag 15 mei 2023.
majoor
Mirjam
⇒ tussen januari 2024:
bobo
Wereldoriëntatie - start voorjaar 2023
De bovenbouw gaat zich oriënteren op het aanbod en de te volgen leerlijnen op het gebied van W.O..
majoor
Paul
⇒ tussen juni 2023:
Donderdag 20 april 2023 publiceerden we in het LispelBLOG: Wereldoriëntatie is het hart van het jenaplanonderwijs. Soms is dat goed zichtbaar, maar soms ook minder. Om de zichtbaarheid te vergroten zijn er onder de verschillende onderdelen van w.o. fotoalbums geplakt (voorbeelden van wat we deden). En nu is er ook meer inhoud toegevoegd onder hier en daar, toen en nu, taal-lezen, rekenen, burgerschap.
⇒ tussen januari 2024:
mibo - bobo
Gebruik van methoden en methodieken in de mibo en mibo.
De leraren van de mibo en bobo gaan kritisch kijken naar het gebruik van huidige en nieuwe methoden en methodieken: taal en spelling, ATQ, Rekentuin en Taalzee, Bareka, Junior Einstein, enz.. Wat behouden, wat toevoegen, wat loslaten? En zichtbaar maken wat we doen op de website (lispeltuut.nl/onderwijs/jenaplan en subpagina's).
majoor
⇒ tussen januari 2024:
obo
In de onderbouw wordt aan verschillende zaken gewerkt.
groepsdoorbroken werken
rekenen (n.a.v. cursus ‘Met sprongen vooruit.’).
observatie-instrument opnieuw aanpassen.
majoor
⇒ tussen januari 2024:
doorlopende plannen
2023-2024: