gerealiseerde
verbeterplannen
Kwaliteit en knelpunten
De Lispeltuut staat goed bekend en voelt als een fijne school voor kinderen, ouders en leraren. We werken intensief samen met onze ouders en zijn trots op hoe we al 22 jaar Lispeltuut zijn. Ons stabiele lerarenteam zoekt voortdurend naar de beste oplossing voor de kinderen in hun groep. Daarbij zoeken we hulp bij elkaar, onze IB'ers, vrijwilligers en extern deskundigen.Dat is fijn, maar hoe meet je je kwaliteit en hoe houd je je kwaliteit in orde?
We zien de kinderen dagelijks. Veel is daarbij niet meetbaar.
In de onderbouw maken we gebruik van een door onszelf ontwikkeld leerlingvolgsysteem. Dit is een observatie-instrument.
In de midden- en bovenbouw volgen we de kinderen aan de hand van hun eigen planning. Naarmate de kinderen ouder worden, komt hier meer zelfstandigheid en zelfsturing bij kijken. De leraar houdt de vinger aan de pols.
We nemen tussentijds verschillende methodische toetsen af, zoals: dictees, rekentoetsen, Nieuwsbegriptoetsen, enz.
We nemen de toetsen voor de basisvakken van het leerlingvolgsysteem CITO 2x per jaar af.
Kinderen van groep 8 maken medio april de IEP-eindtoets.
We bevragen kinderen, ouders, collega's: tevredenheidsonderzoeken: leerlingen jaarlijks via Scholen op de kaart, ouders elke paar jaar via Scholen op de kaart, en leraren via vragenlijst RI&E (elke 2 jaar).
De kwaliteit van jenaplanscholen wordt door scholen binnen de jenaplanregio kritisch beoordeeld door collega-scholen. Zij kijken dan aan de hand van de jenaplankernkwaliteiten.
We maken jaarlijks verbeterplannen. Deze evalueren we regelmatig.
Er zijn echter ook knelpunten:
We ervaren een grote werkdruk; we willen het ook allemaal erg goed doen.
We kunnen niet voor alle kinderen genoeg hulp of ondersteuning organiseren. We zijn geregeld handelingsverlegen.
We ervaren geen voordelen van Passend Onderwijs. Kinderen kunnen niet of nauwelijks terecht op een SBO of SO. We voelen een enorme bewijslast: géén vertrouwen in onze deskundigheid.
Er zijn grote problemen in jeugdzorg. Een onderzoek laat te lang op zich wachten en adequate hulp (bijvoorbeeld extra handen in de klas) nog meer. NB: Sterk in de Klas, een effectieve hulpmethode, wordt door de gemeente Lelystad stopgezet (bezuinigen).
Het lerarentekort is zeer voelbaar bij ziekte of verlof van leraren. Behalve een enkele eigen vervanger is er niemand beschikbaar voor vervanging. Dat betekent dat we het zelf oplossen. We hebben dat beschreven in een plan. Maar we zien de toekomst niet vrolijk in. Hoe houden we het onderwijs op onze school fijn als we onvoldoende menskracht hebben?
Toch hebben we een grote ambitie voor de komende jaren: Behouden wat we nu hebben. Als dat lukt, zijn we zeer tevreden.
Ter verbetering maken wij plannen en we delen onze plannen op deze website. Klik hier voor alle linkjes.
Uitgevoerd zonder vooraf opgestelde plannen AD HOC dus
school
schoolfeest 3 februari 2023
Eindelijk weer mogelijk om een schoolfeest te vieren met ochtend- en middagprogramma.
majoor
Hans
⇒ tussen februari 2023:
Het feest is in november en december in grote lijnen uitgezet door de feestcommissie (leraren en ouders).
Omdat in het verleden door Boa's werd gemeld dat we dit feestje niet 'zomaar' mogen vieren heeft Hans begin januari een melding gedaan van het schoolfeest bij ECL. Toen bleek dat melding niet voldoende was. Er moest een evenementenvergunning worden aangevraagd én een ontheffing van de alcoholwet (we schenken ook een biertje en een wijntje). Beide zijn, in overleg met ECL op 10 januari ingediend.
Van begin tot eind is het schoolfeest een geweldig feest geweest. We hebben enorm genoten.
school
RI&E 2022-2023
Het bestuur van SKO heeft alle 27 scholen een opdracht gegeven tegelijkertijd de RI&E uit te voeren.
majoor
Hans
⇒ tussen februari 2023:
In november 2022 is Hans gestart met het doorlopen van alle items in de RI&E via de Arbomeester.
In december 2022 is ook de Quick Scan personeel uitgevoerd.
11 januari 2023 is de Quick Scan gesloten (100% deelname) en het PvA geschreven n.a.v. de RI&E.
De MR besprak het PvA in hun vergadering van wo 18 januari 2023.
Nabesproken in teamvergadering van 26 januari 2023. We hebben met name de uitkomsten van de QuickScan besproken; niet alle vraagtekens kunnen worden opgelost, want het is anoniem ingevuld.
school
BHV 2023
Het is verplicht om voldoende BHV'ers in de school te hebben. Dus daarvoor herhalen we elke 2 jaar. Door corona was dit 1 jaar blijven liggen.
majoor
Hans
⇒ tussen februari 2023:
Er is voor gekozen om een BHV-cursus met alle collega's te doen op de studiedag van 11 april 2023.
school
najaar 2020 tot zomer 2021 - leerachterstanden COVID-19
Het Ministerie van Onderwijs heeft een subsidie toegekend om ontstane leerachterstanden kleiner te maken dan wel op te lossen door een inhaal- en ondersteuningsprogramma.
majoor
Hans
Aanvraag subsidie tijdvak 2.
Basisschool De Lispeltuut - 27TZ00 (max 25 leerlingen)
Hans Vos (dir), Mirjam Braaf (IB) en Dorien Heideman (IB).
Op De Lispeltuut te Lelystad (27TZ) hebben we een goed programma opgezet voor het thuiswerken. Via de website was alle werk te vinden en online te maken. Er werd voor de jongere kinderen ook 'papierwerk' geregeld. Toch is er bij heel wat kinderen een achterstand ontstaan in hun ontwikkeling. We hebben deze kinderen vanaf het begin van het schooljaar al extra ondersteuning buiten en in de groep gegeven. Dat gebeurt door leraren die dan geen groepsgebonden taken hebben. I.p.v. inzet voor coaching, begeleiding van collega’s e.d. werken zij nu met kinderen tijdens zelfstandig werktijd. Zo wordt totaal ongeveer 1,5 FTE ingezet voor ondersteuning aan de kinderen die dat nodig hebben. Die ondersteuning gebeurt in én buiten de klas. Buiten de klas gaat dat over individuele hulp en hulp in kleine groepjes. We maken gebruik van bestaande programma's, dus maken we nauwelijks extra kosten voor materiaal, licenties e.d..
We willen deze ondersteuning graag doorzetten, maar hebben daarbij de extra middelen van de subsidie nodig om de leraren te betalen. De kosten voor de huidige inzet (1,5 FTE) zijn ruim hoger dan het maximale en toegekende subsidiebedrag (25 x € 900,- = € 22.500) voor onze school. Dat komt neer op ongeveer 0,45 FTE.
Verantwoordingsopdracht: Verantwoord aan het einde van het schooljaar (2020-2021) welke leerlingen ondersteuning hebben gehad (hoeveel uur en welke doelen behaald). Dit is nodig bij een eventuele steekproef en moet dan kunnen worden aangetoond.
De leraren die dit uitvoeren in hun ambulante tijd zijn: Annet (0,2125), Iris (0,2125), Ilse (9/12 x 0,215 = 0,15), Klazien (3/12 x 0,8 = 0,2), Dorien (0,35) en MirjamB (0,35).
Uitgewerkte voorbeelden:
Yogalessen aan obo en mibo. Daarmee werkten we aan mentale ondersteuning van de kinderen (afleiding, ontspanning, rust) én kon de leraar in de kleinere restgroep extra aandacht geven aan de kinderen die dat nodig hadden.
De individuele begeleiding kunnen we vanwege privacy hier niet vermelden. Maar verantwoorden we indien gevraagd bij het ministerie.
oktober 2020: Beter bij de les:
Mirjam en Dorien zijn vrijdag 2 oktober 2020 naar een trainersopleiding ‘Beter bij de Les’ geweest. Het was een interessante dag en we denken echt een ‘tool’ in handen te hebben waarmee we de executieve functies van een leerling kunnen versterken. Echter de interventie is intensief en vergt samenwerking tussen trainer-leerkracht-ouders en vraagt ook een zeker ‘loslaten’ van het leerplan.
⇒ als dat van pas komt is de mogelijkheid om dit te doen.
maart en april 2021: faalangstreductietrainer
Dorien volgde deze cursus.
Najaar 2019: er is een nieuwe uitgave van Alles Telt. Diverse collega's bezochten een inspiratiemiddag van Alles Telt Q. We gaan een studiedag (2 juni 2020) gebruiken om te kiezen/voor te bereiden.
Februari 2020. SKO organiseerde een audit op woensdag 5 en donderdag 6 februari. Bonne van Dam voerde in opdracht van SKO een audit - kwaliteitsanalyse uit op De Lispeltuut. Er waren 8 lesobservaties en er vonden veel gesprekken plaats (met kinderen, ouders, leraren, IB'ers en directie. De formele analyse ontvangen we nog, maar we kunnen trots zijn op de uitslag. We worden gezien als voorbeeldschool op het gebied van pedagogisch klimaat, veiligheid, zelfverantwoordelijkheid en taakgerichtheid van de kinderen, teamsamenwerking...
De website is geheel vernieuwd (vanaf 2017). Met name een verbetering van de leesbaarheid op smartphones. Ook alle foto’s vanaf 2002 in GooglePhoto. Najaar 2019: alle papieren documenten, én meer, getransformeerd naar webpagina's.
2018: Aanpassingen in Digidoor.. DODs voor zorgarrangementen en meerbegaafdheid.
vanaf 2017: Registraties gesprekken - spreadsheet per stamgroep.
2017: Nieuw meubilair in de hal - gekozen, gekocht en .. geplaatst.
2018: Nieuwe, beter te reinigen vloerbedekking in de schoolwoningen (Egwijk).
2018: Inhoudelijk in de bovenbouwgroepen aandacht besteden aan het vieren van diverse (Christelijke) feesten en overleggen met elkaar op welke manier
Nieuwe versie Cito begrijpend lezen 3.0 bekeken in de bovenbouw en ‘plussen en minnen’ gecommuniceerd naar directie en IB.
RT in de bovenbouw: cursussen voor kinderen die uitvallen op een bepaald domein binnen rekenen, in plaats van methodegericht zoals voorgaande jaren. Zowel Dorien, als leerkrachten als kinderen zijn meer enthousiast: het is gerichter, meer doelbewust en zorgt voor meer succeservaring bij de kinderen.
Bovenbouw: onderwijsaanbod verschillende vakgebieden beter op elkaar afstemmen →
Taal: zinsontleding en woordbenoeming: we hanteren in elke groep dezelfde kleuren/ regels/ instructie bij deze leergebieden. Er zijn opzoekboekjes gemaakt voor gr. 6, 7 en 8. Deze liggen in elke groep.
Topografie: het ontwikkelen van een gezamenlijk toetsrooster → begin volgend schooljaar wordt er een indeling gemaakt in de provincies/ landen/ werelddelen die worden getoetst in de bovenbouw en wordt een toetsrooster gemaakt met data.
2017: Gestart: opzeggen Esis en aanmelden bij ParnasSys.
vanaf 2018: Deelname gemeentelijk project Lelystad Hoogbegaafd. Diverse kinderen aangemeld.