TW onderbouw wk 4

Thuiswerken onderbouw week 4 (6 t/m 10 april) Thema Lente/pasen

Voor deze week hebben we een overzicht van activiteiten gemaakt. Je kunt hier per vakgebied zien wat je kunt doen met kleuters en wat we verwachten per groep. Het thema voor de komende week is Lente/Pasen. Je kunt deze week beginnen met het bekijken van Koekeloere over de kip en de ei.

Heb deze week extra aandacht voor de volgende doelen. Het is zeker geen afvinklijstje maar we willen inzichtelijk maken waar we met de kinderen naartoe willen aan het einde van het jaar.

groep 1 - Wat kun je al?

Redzaamheid

    • Kan jas dichtmaken
    • Hangt eigen tas op de juiste plek
    • Trekt broek, shirt, sokken en schoenen zelfstandig aan en uit
    • Vraagt om hulp als iets niet lukt
    • Kan materialen vinden in de groep (in dit geval thuis) en weer opruimen
    • Gaat zelfstandig naar het toilet

Speelgedrag - Speelt 15 minuten of langer met zelfgekozen materiaal (Je kunt dit bijvoorbeeld met een klokje of wekker inzichtelijk maken voor je kind. Is 15 minuten nog te lang? Probeer dan eerst 5-10 minuten en probeer dit, wanneer dit goed gaat, daarna langzaam uit te breiden. Let op: De thuissituatie is een andere situatie dan op school dus wees niet te streng en baal er niet van als het niet lukt. Maak de periode dan korter. Succeservaringen zijn belangrijker dan het behalen van dit doel. De situatie zoals hij nu is is ook voor de kinderen wennen.)

groep 2 - Wat kun je al?

Redzaamheid

    • Kan jas dichtmaken
    • Ruimt persoonlijke spullen op de juiste plek op
    • Kan zelfstandig aan- en uitkleden
    • Vraagt om hulp als iets niet lukt
    • Kan zelfstandig de nodige materialen of speelgoed pakken en opruimen
    • Kan veters strikken

Speelgedrag - Speelt 20 minuten of langer met zelfgekozen materiaal (Je kunt dit bijvoorbeeld met een klokje of wekker inzichtelijk maken voor je kind. Is 20 minuten nog te lang? Probeer dan eerst 10-15 minuten en probeer dit, wanneer dit goed gaat, daarna langzaam uit te breiden. Let op: De thuissituatie is een andere situatie dan op school dus wees niet te streng en baal er niet van als het niet lukt. Maak de periode dan korter. Succeservaringen zijn belangrijker dan het behalen van dit doel. De situatie zoals hij nu is is ook voor de kinderen wennen.)

taal (groep 1 en 2)

Voorlezen - Lees voor, iedere dag. De woordenschat van kinderen breidt uit door nieuwe woorden aan te bieden. Stel na het lezen diverse vragen over het verhaal. Je kunt ook tussentijds vragen stellen en je kind een voorspelling laten doen.

Voor deze week een digitaal prentenboek: Blij uit een ei

Je kunt tussendoor het verhaal stoppen en vragen stellen als: ‘Wat zal de kip doen?’, ‘Wat denk je dat er gebeurt als de kip op het ei gaat zitten?’, Wat gaat er nu gebeuren denk je?’ of ‘Wat is dit?’. Je kunt ook vragen naar de betekenis van woorden.

Andere leuke ideeën voor het thema deze week:

Krabbelen en schrijven

Misschien is er thuis nog ergens een leeg schrift of een notitieboekje. Kleuters vinden het vaak geweldig om op hun manier hierin te schrijven. Bejubel ook als zij alleen krabbelen. Dit is een belangrijke fase voordat kleuters letters na zullen tekenen of echt schrijven. Als uw kleuter zelf woordjes begint te schrijven, dan hoeft u ook niet op de spelling te letten. Het gaat erom dat ze zelf gaan luisteren naar de klanken van het woordje en dan proberen om het woordje op papier te zetten.

Versjes en gedichten en liedjes

Oefen samen met het nazeggen en afmaken van gedichten. Gedichten zijn ook ideaal om samen te bespreken en over te filosoferen.

* De kip is blij! *


De kip was zo ontzettend blij,

en ze legde een heel mooi ei...


Na een paar dagen

brak het open..

Wie kwam daar uitgekropen?


Ja, een klein lief kuikentje!

Weet jij wat het riep?

Precies...

Piep...piep...piep...

Auditieve oefeningen - hakken en plakken: Zie het filmpje voor de uitleg van het hakken en plakken en leuk idee voor een hak en plak opdracht. We werken met MKM woorden (medeklinker, klinker, medeklinker). Hakken en plakken . U kunt dit ook klank voor klank doen. U zegt: k- i -p, het kind zegt: kip. Let erop dat u de letters uitspreekt zoals ze klinken!

Voorbeeld woorden zijn: kip, sok, jas, juf, tas, mok, rek, kar, dak, kat, sop, huis, raam, mes, som, bos, vos, vis ed.

Auditief geheugen: Vraag uw kind goed te luisteren naar wat u zegt. Zeg een zin rustig tegen uw kind. Uw kind herhaalt de zin. Begin met zinnen van 4 tot 7 woorden en breidt voor oudere kleuters uit naar zinnen van 7 tot 10 woorden. Enkele voorbeelden:

4 t/m 7 woorden

    • De koe staat in de wei.
    • Het ei is verstopt.
    • De lente is gekomen.
    • Het kalfje ligt te slapen
    • De mand van de paashaas
    • Het konijntje gaat er vlug vandoor
    • De kip legt een ei

8 t/m 10 woorden

    • In de tuin bloeien de tulpen en narcissen.
    • Het veulentje rent achter zijn moeder aan.
    • Als de zon gaat schijnen, komen er weer blaadjes aan de bomen.
    • De zonnebloem heeft mooie gele bloemblaadjes.
    • De picknickmand gaat mee als we gaan wandelen in het bos.
    • De vogels maken een nestje in de boom.
    • Het biggetje is helemaal zwart door de modder.

Letter van de week: De i van kip.

Verzin woordjes met de letter i en schrijf deze op een blad. De kinderen kunnen bij elk woordje een kleine tekening maken (als ze dit leuk vinden) of je zoekt een plaatje op. Kijk of je kind gedurende de week nog meer woordjes kan bedenken. Je kunt ze ook op zoek laten gaan naar dingen in huis met de letter i.

Je kunt ook het volgende filmpje laten zien: letter i

Rekenen groep 1 en 2

Tellen in combinatie met het verrichten van handelingen. Maak een spel van dagelijkse handelingen en klussen die moeten gebeuren. Dek samen de tafel en bespreek wat er steeds nodig is. Hoeveel bestek leg je neer? En hoeveel borden heb je nodig? Vouw samen iets moois van een servet. Hang samen de was op en tel wanneer je het ophangt. Het gebruiken van knijpers is direct een goede motorische oefening. Sorteer kledingstukken bij elkaar en hang deze bij elkaar op.

Constructie Bouw een mooi huis/nest voor de kip. Je kunt dit doen van bijv. blokken, clics, lego of ander constructiemateriaal dat je thuis hebt. Het kan eventueel ook met satéprikkers en elastiekjes. Bespreek samen hoe je dit handig kunt doet. Bespreek ook samen wat er allemaal in het huisje van een kip nodig is.

Losse (reken)activiteiten:

Ready, set, go! - Wat kun je allemaal in één minuut doen? Kun je limonade in een minuut inschenken of een boterham smeren? Lukt het een minuut te springen? Wat lukt er wel en wat niet?

Schatzoeken - Verstop een schat in huis en geef aanwijzingen. Maak eventueel een schatkaart zodat ze bezig zijn met een plattegrond.

Speelgoed sorteren - (opruimen) Zelf opruimen kan een leerzame activiteit zijn. Sorteer speelgoed op kleur, soort of vorm.

Wat is er weg? - Verzamel diverse spullen uit huis en leg ze onder een doek neer. Haal nu iets uit de rij en haal de doek eraf. Kan het kind raden wat er ontbreekt?

Expressie, spel en motoriek.

Knutselactiviteit voor deze week: het vouwen van een kip

We hebben een filmpje gemaakt met de uitleg voor het maken van dit werkje. Groep 1 zal hier meer hulp bij nodig hebben dan groep 2. Klik hier voor het filmpje van het vouwwerkje.

Extra knutselactiviteit:

  • Versier een ei met mooie kleurtjes.
  • Wat kun jij allemaal maken van een leeg melkpak, doos of wasmiddelfles? Wees creatief en probeer iets te knutselen binnen het thema Lente/Pasen.
  • Maak post voor andere kinderen/mensen. Maak een mooie tekeningen en stop ze in een envelop. Stuur ze op naar een vriendje/vriendje of naar bijv. een verzorgingstehuis.

Kralen rijgen: Het rijgen van kralen is een zeer goede motorische oefening. Wil je dit moeilijker maken kun je ook gebruik maken van strijkkralen. Heb je geen kralen in huis? Je kunt zelf kralen maken van brooddeeg of je kunt kralen maken van bijv. rietjes.

Maak een huisje/nest voor de kip (huttenbouwen): Neem lakens, kleden en knijpers mee naar de woonkamer en bouw een geweldig huisje voor de kip waar hij lekker zijn eieren kan uitbroeden.. Het hanteren van knijpers is een goede motorische oefening voor kleuters! Natuurlijk is het extra leuk als de kip een lichtje heeft (zaklamp) of de kip een verhaal voorleest. De kip wilt natuurlijk ook graag wat eten dus je kunt ook samen lekker picknicken in het huisje.

Andere activiteiten om de motoriek te ontwikkelen:

      • Buiten spelen
      • veter strikken
      • touwtje springen
      • met de bal spelen
      • Helpen de was ophangen (het hanteren van de knijpers is een goede motorische oefening voor kleuters).

Muziek - Samen zingen en dansen.

Zingen: Leer je kind het lied ‘Kip en ei’ aan. Dat kan ook met juf Eva.

Vinden ze het lastig om te onthouden? Je kunt elke regel voor zingen en je kind dan na laten zingen. Blijf dit herhalen en je zult zien dat het ze het onthouden. Vervolgens doe je het hele liedje weer en je zult zien dat het ze lukt het hele liedje mee te zingen.

Dansen: Op het liedje ‘Het is lente’ kun je lekker dansen

Zet het liedje op en verzin een leuk dansje met simpele pasjes (denk aan naar rechts/links stappen, klappen in de handen, springen, geluiden maken bij de dieren die langs komen, etc.).

Vieren - Het is erg belangrijk om te vieren dat iets gelukt is. Vier je dit samen met ons? Stuur een leuk filmpje/foto, van de activiteit of het resultaat, op naar je eigen juf. Als het mag zetten we het misschien wel op de website.

Veel leuke paasliedjes voor jonge kinderen vind je hier. Wel meer aardige dingen te vinden op de site tijdmetkinderen.

UItleg over het digitaal maken van allerlei werkbladen, met het programma Pixlr.

Werkboekje Lente oudsten.pdf
Rekenwerkboekje Lente onderbouw.pdf

Hieronder vindt u de volledige thuiswerkstructuur, zoals deze nu is opgebouwd voor De Lispeltuut. Heeft u nog vragen, check eerst: