TW obo knippen

Knippen voor kleuters

Kinderen vinden knippen leuk om te doen, knippen op een lijn of cirkels knippen dat is al moeilijker. Beginnen vanaf de basis is belangrijk, hieronder wat tips.

    • In de eerste plaats, hou de schaar goed vast, met de duim omhoog. Wijsvinger in het andere gat van de schaar. Veel kinderen doen de duim naar beneden, dat is moeilijk en ze zien niet wat ze doen.
    • Laat ze eerst “droog” oefenen, alleen maar knippen in de lucht.
    • Het papier moet niet te dun of te dik zijn, wit printpapier is uitstekend.
    • De basisvaardigheid om een rechte lijn te kunnen knippen, kan voor heel veel kinderen al lastig zijn.
kloskennis_scheuren.pdf

Het knippen met een schaar vraagt om verrassend veel vaardigheden. Enkele dingen moeten gelijktijdig gebeuren. Het kind moet zijn twee handen gelijktijdig coördineren, die twee heel verschillende vaardigheden moeten uitvoeren om de schaar effectief te kunnen bedienen. Voor het knippen van bijvoorbeeld een rechte lijn, moet het kind de schaar op de juiste wijze vasthouden in zijn dominante hand. Hij moet hier alleen zijn duim, wijsvinger en middelvinger bij gebruiken. Zijn ringvinger en pink zitten verscholen onder de schaar, in de buurt van zijn handpalm. Het op de juiste manier vasthouden van de schaar kan al lastig zijn.

Bij het knippen moet in zijn ene hand de schaar op de juiste manier worden vastgehouden en in zijn andere hand, de niet dominante hand, moet het vel papier worden vastgehouden. Hij moet zijn hand langs het papier bewegen terwijl hij met zijn andere hand, de dominante hand, de schaar opent en bijna sluit. Al deze handelingen moeten tegelijk worden uitgevoerd terwijl hij ook nog op de rechte lijn probeert te blijven. Het knippen vraagt dus om veel motorische handelingen van een kind.

    1. knipjes/stukjes Hierbij kunnen ze stukjes van een strook of krant knippen. Heel veel stukjes dit is het begin en zorgt direct voor een succeservaring. Dat is belangrijk. Klei of rietjes knippen, hoekjes van een kaart.
    2. rechte lijnen, teken op de achterkant van een kaart of foto lijnen, ( niet teveel ) knippen en..de leuke zelfgemaakte puzzel is klaar.
    3. zig zag lijnen
    4. gebogen/kromme lijnen (denk aan (halve) cirkels en golflijnen)
    5. rechte hoeken (denk aan vierkanten, rechthoeken)
    6. kleedjes knippen, gebruik dun papier, aantal keren vouwen, kleine stukjes knippen
    7. een ontspanningsoefening voor de handen, spuit wat scheerschuim op tafel of op het aanrechtblad, heerlijk figuren maken, kijk maar wat een heerlijk werkje dit is.

Vooraf - Voor het knippen is het belangrijk dat het kind beschikt over kracht in de handen. Bovendien moet de hand open en dicht gaan om de schaar te bedienen. Om dit te oefenen kan er ook zonder schaar gewerkt worden. Denk bijvoorbeeld aan: was ophangen met een wasknijper, doelen raken met een waterpistool of plantenspuit, een knoflookpers geven bij de speelklei, kleine dingetjes op laten pakken met een grote plastic pincet en spelen met knijpfiguurtjes.

Kinderen die nog niet goed kunnen knippen, behalen misschien wel succes als ze het papier mogen scheuren. Zo leren ze ook met twee handen samen te werken, en kunnen ze toch mee doen met de werkjes van de rest van de klas.

Oefenen - Als het kind de basishandeling van het openen en sluiten van de schaar onder de knie heeft, kan het doelgericht oefenen. Laat een strook papier of vlechtstrook in kleine stukjes knippen, en daarmee een kleurplaat met grote vormen opvullen. Of maak er een mozaïek van. Plak een vlechtstrook vol met stickers, met ruimte er tussen, en laat het kind tussen de stickers door knippen. Geef een groen stuk papier en laat daar knipjes in maken, dit wordt gras.

Aanwijzingen - De schaar wordt als volgt vast gehouden: het kind steekt een duim in het ene ‘oog’, een wijsvinger in het andere, de wijsvinger stuurt de schaar tijdens het knippen. Juf Anneke stuurde me onderstaande foto, die ze uitgeprint en gelamineerd voor de kinderen klaar heeft liggen als geheugensteuntje (even klikken op het kleine plaatje geeft een vergroting die je kunt opslaan en gebruiken).

Tijdens het knippen blijft de duim van de kniphand omhoog wijzen, de andere hand houdt het papier stil. Als het knippen in rechte lijnen goed gaat, kan de andere hand gaan sturen, en kunnen er gebogen lijnen geknipt worden. De elleboog van de kniparm blijft dichtbij het lichaam, de stuurarm draait het papier waar nodig.

Als het kind de overstap gaat maken van enkele knipjes naar knippen over een lijn, leer het dan dat de schaar nooit helemaal gesloten wordt. De schaar is als de snavel van een hongerig vogeltje, het papier is het eten. De snavel/schaar gaat helemaal open, en daarna net niet helemaal dicht. Dit voorkomt hakkelige randen tijdens het knippen, en zorgt voor een vloeiende lijn.

Hieronder vindt u de volledige thuiswerkstructuur, zoals deze nu is opgebouwd voor De Lispeltuut. Heeft u nog vragen, check eerst: